Tuesday 9 August 2011

NGO Melayu/Islam perlu tangani masalah bukan berpolitik

- DARI BLOG KUDARANGGI.
Serbuan oleh Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor atau JAIS dan Polis Diraja Malaysia atau PDRM ke dalam premis gereja Metodis Damansara Utama atau DUMC menimbulkan banyak andaian, tanggapan dan cakap-cakap yang mungkin betul dan sekadar spekulasi.
Ada yang tuduh berlaku atau akan berlaku kegiatan murtad, ada yang kata ia sekadar majlis silaturrahim dan ada yang dakwa orang Islam yang ke situ kerana mendapat bantuan gereja.
Walau apapun, satu perkara yang membimbangkan ialah umat Islam yang tidak segan-silu mendapatkan bantuan dan pertolongan dari pihak gereja dan badan-badan kebajikan yang dikendalikan oleh agama lain
Mereka meminta bantuan atau pertolongan badan-badan kebajikan bukan Islam kerana terdesak, terpaksa dan kecewa setelah gagal mendapat bantuan daripada pihak-pihak yang diamanahkan seperti Baitulmal, Jabatan Zakat dan Wakaf, Yayasan Kebajikan Negara atau NGO seperti Yayasan Basmi Kemiskinan.
Mungkin mereka tidak layak atau tidak memenuhi syarat yang ditetapkan oleh pihak berkenaan untuk diberi bantuan. Kita tidak tahu. Yang terserlah, mereka beralih kepada badan atau institusi kebajikan bukan Islam dan mereka mendapat bantuan yang diharapkan. Tidak mustahil ada diantara mereka yang akan murtad sekiranya lemah iman dan tiada pilihan lain
Di Malaysia sekarang, terutama di kalangan orang Melayu/Islam, keghairahan untuk menubuh badan-badan bukan kerajaan atau NGO begitu berselera. Ada sahaja NGO yang timbul untuk menjuarai sesuatu isu di atas kertas. Kebanyakan NGO berkenaan didalangi oleh parti-parti politik dan bertujuan sama ada untuk 'menyerang melalui media' pentadbiran yang diterajui oleh musuh politik atau 'mempertahan' tindakan pentadbiran yang disokong.Semua NGO berkenaan bermatlamatkan perjuangan politik, bukan untuk memperjuangkan untung nasib orang Melayu/Islam seperti yang dilaung-laungkan oleh beberapa NGO termasuk PERKASA.
Kenapa NGO-NGO yang gah atas kertas melalui sidang-sidang akhbar dan kenyataan-kenyataan media mereka, tidak turut sama membantu orang Melayu/Islam miskin yang memerlukan bantuan dan pertolongan. Jika NGO-NGO Melayu/Islam berbuat demikian dan tidak memukul tong-tong kosong, kita yakin orang Islam yang pergi ke gereja atau badan-badan kebajikan bukan Islam untuk mendapat bantuan, tidak akan berbuat demikian.
Malangnya, hampir semua NGO Melayu/Islam lebih merupakan entiti berkepentingan politik, sama ada menyokong Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat. Mereka didalangi oleh politik dan bertindak atas kepentingan politik.
Jangan salahkan orang lain kerana  kealpaan kita yang terlalu banyak berpolitik.

No comments:

Post a Comment